Gelanggang Silat Pulau Besar Melaka



Gelanggang Silat ini di asaskan olih Sayyid Thanudeen / Datuk Adi Putra. Ini lah gelanggang silat pertama sekali yang di buat olih Datuk Adi Putra di Melaka. Selepas itu,barulah gelanggang silat Ginong Ledang.

Gelanggang ini memang bersejarah kerana di gelanggang ini juga melahirkan pahlawan 5 bersaudara iaitu Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi,Hang Lekir dan Hang Lekiu. Selepas mereka belajar silat di sini, mereka akan bersulok di Gua Yunus dan Batu Belah. Lepas itu ke Gunong Ledang dan ke Tanjung Tuan dan balik semula ke Pulau Besar dan baru lah TAMAT !!!.

Dalam ilmu Perubatan keturunan kami juga bagitu !!!. Mula di Pulau Besar,ke Gunong Ledang dan ke Tanjung Tuan dan penamat nya di Pulau Besar dan barulah dapat IJAZAH dalam Perubatan Islam. Saya ceritakan sedikit darihal ILMU PERUBATAN KETURUNAN KAMI !!!.Untuk ilmu perubatan lain saya tak tau !!!.Kalau untuk jadi Perawat / Tukang Ubat dari Salsilah keturunan saya,memang 3 tempat ini yang WAJIB di jejaki !!!….bab COBAAN,itu nasib memasing lah…he..he…he…kalau berani bolih cuba…….cubaan….

Komentar Tok Syeikh di Karimon’s Blog.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Gelanggang Silat Pulau Besar Melaka

  1. Kalees says:

    Saya harap saudara turut sertakan peta lokasi tempat-tempat yg saudara postkan.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s