Batu Belah Pulau Besar Melaka



Sebuah batu besar setinggi 3 meter dan mempunyai rekahan di tengah-tengahnya selebar lebih kurang 35cm dengan kedalaman sejauh 1.5 meter ke dalam batu, adalah hasil dari belahan Panglima Lidah Hitam.

Ratusan tahun dahulu, sekumpulan pendekar dan pahlawan menunjukkan kehebatan ilmu masing-masing. Ada yang membelah dan menebang pokok besar dengan sekali cantas dan ada yang membelah bukit dengan sekali imbas dan bermacam-macam lagi. Sehingga pada suatu waktu seorang Panglima yang dikenali sebagai Panglima Lidah Hitam merasa tercabar dengan kekuatan kawan-kawannya itu. Beliau menghampiri batu besar tersebut dan menjelirkan lidahnya yang hitam itu lalu membelah batu tersebut.

Masyarakat kini datang ke tempat tersebut dengan membawa pelbagai hajat. Mereka akan masuk ke dalam batu tersebut dengan melalui bahu sebelah kiri dan berjalan secara mengiring kemudian apabila sampai di penghujung rekahan capailah dengan tangan kanan.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Batu Belah Pulau Besar Melaka

  1. Tok Syeikh says:

    Jika pergi ke Batu Belah ini jangan lah buat SYIRIK atau Menyembah Batu…khusus nya yang berugama Hindu !!!.

    • isz sani says:

      salam tok syeikh..blh ker sy tau siape kah syeikh maulana muhammad sufirullah halil hasmi..adakah beliau dr keturunan sultan auliyah syeikh zainal ariffin..atau sultan auliyah syeikh abdul qadir jailani..dan betul ker bahawa sulatan auliyah syeikh zainal ariffin n sultan auliyah syeikh abdul qodir jailani dr bai’at Rasullullah..

    • Mohammad Hisyamuddin Bin Abdul Aziz says:

      saya ckup kagum semasa melihat batu ini…
      saya rasa elok lg jika pihak tertentu membuat jalan yg lebih cantik untuk pengunjung melihat batu belah dgn lebih jelas lg.
      saya jgk berharap tidak ada kegiatan syirik lg di situ kerana ianya akan memburukan image negeri melaka di mata pelancong.
      saya berharap Batu Belah ini dpt dijaga dengan baik untuk genarasi yang akan datang.
      Terima Kasih.

  2. Nak Tahu Sangat says:

    menakjubkan .. . .

  3. pemuda says:

    As salam..sy cb ingin bertanya,adakah batu belah diatas ini adalah batu belah yang sebenarnya….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s