Perkampungan bunian Pulau Besar



Sebuah kawasan yang terdapat di Marina Resort dan dipercayai satu perkampungan orang-orang bunian. Kawasan sebenarnya ingin dimajukan tetapi disebabkan masalah ekonomi dan masalah jerebu yang melanda pada tahun 1997-1999, maka pembinaannya tidak dapat diteruskan.kawasan tersebut juga terdapat telaga dan tasik bunian. Telaga tersebut juga dipercayai merupakan telaga pertama di pulau hasil munajat pak syeikh bagi mendapatkan bekalan air tawar sehingga kini malah air tersebut juga apabila di minum amat menyegarkan.

Menurut cerita, sebenarnya terdapat sejumlah 146 buah kampung orang bunian di kawasan Pulau Besar ini tetapi kawasan ketara yang boleh dilihat hanyalah di kawasan Marina Resort ini sahaja.

Baru-baru ini, dalam 5hb April,kawasan tersebut telah dibersihkan, tunggul-tunggul kayu dibakar kerana khabarnya “mereka” yang tinggal dikawasan tersebut telah berpindah ke pulau Sri Embun.Wallahualam.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Perkampungan bunian Pulau Besar

  1. Tok Syeikh says:

    Perkampungan Bunian ada 146 buah kampong di sini.Di ketuai olih 7 orang Puteri.

    • ahmad thariq says:

      macam mane nak tengok orang bunian?ape asal usul orang bunian ni?

    • tok syeikh nape kite kate tu perkampungan bunian sedangkan kite pon x nampak kampong tu… saya tetap x percaya selagi saya x dpt lihat perkampungan bunia tu tok bole buat saye lihat perkampungan tu tidak?????

    • wahidsiran says:

      Sya ingin tahu orang bunian ini adalah ceritanya kebanyakan dari alam melayu. Adakah orang bunian ini berada dieropah, china dan lain lin negeri dan apakah namanya.
      saya ingin mendapat info yang tepat. dari mulanya asal usulnya bolehkah tuan beritahu/

  2. idah says:

    kat mana kg bunian,,. nie saya nak tau.nak berborak dengan orang bunian nie.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s