Usaha mencegah amalan khurafat di Pulau Besar



Menurut kata beberapa penduduk tempatan yang saya temui, aktiviti yang boleh dikategorikan sebagai syirik atau khurafat sudah agak berkurangan di pulau ini kerana tahap kesedaran orang awam semakin baik serta aktiviti penguatkuasaan telah kerap dilakukan oleh pihak Majlis Agama Islam Melaka.

Pada waktu ini, majoriti pengunjung ke Pulau Besar adalah berketurunan Muslim Pakistan, India (Muslim dan Hindu) serta Melayu. Upacara memuja kubur, batu, pantai atau mandi bunga biasanya dilakukan oleh golongan yang dilihat masih jahil dengan ajaran Islam yang sebenar. Kadangkala, terdapat juga kaum Cina yang bukan beragama Islam yang datang untuk melakukan aktiviti pemujaan di pulau ini mengikut kepercayaan mereka.

Untuk menghapuskan amalan syirik dan khurafat daripada terus berleluasa, Kerajaan Negeri Melaka melalui Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) telah membina sebuah surau dan melantik 2 orang imam untuk bergilir-gilir menguruskan surau tersebut. Para pengunjung juga dinasihatkan untuk bertanya kepada imam-imam tersebut sekiranya mereka mempunyai sebarang kemusykilan tentang amalan yang ingin mereka lakukan di pulau ini.

Selain itu juga, pegawai MAIM dan pihak polis kerap datang ke pulau ini untuk memantau segala aktiviti yang dijalankan oleh pengunjung di pulau ini. Mereka yang beragama Islam boleh dikenakan tindakan saman jika didapati melakukan sebarang aktiviti yang bertentangan dengan syarak. Manakala mereka yang bukan beragama Islam akan dinasihatkan supaya tidak mencemarkan kubur-kubur orang Islam dengan barangan pemujaan.

Malah ada juga penduduk tempatan yang prihatin dengan masalah ini telah mengambil inisiatif sendiri dengan membersihkan kawasan tinggalan sejarah yang terdapat di pulau ini daripada semua barangan pemujaan seperti soja, setanggi, kain-kain kuning dan darah haiwan sembelihan.

Read more: http://www.nuraflah.com/2009/07/misteri-pulau-besar-melaka.html#ixzz0pobU0ynL

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Usaha mencegah amalan khurafat di Pulau Besar

  1. abdul aziz rashid says:

    lantikan petugas untuk menjaga kawasan-kawasan tumpuan dan senarai hitam pada se-tiap hujung minggu ia-itu sabtu & ahad, bukan buat operasi enam bln sekali, kepada pihak yang menjaga keagamaan negara ‘Mufti’

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s