Ikan Duyung di Pulau Besar Melaka



Berikut adalah komentar mengenai penemuan Ikan Duyung para peserta EPDC berserta Tok Syeikh ke Pulau Besar Melaka dan pelayar di Karimon’s Blog .

Pendekar Sufi berkata
6 Julai 2010 pada 11.55p07

Assalamualaikum….

Memang luarbiasa dan hanya dapat disaksikan disini sahaja. Sesuatu yang dikatakan mitos tetapi kami menyaksikan dengan mata kepala sehingga kaum hawa tak mahu bergerak dari terus menunggu …..Disini juga , dibahagian atas kepala kami , 4 akar cenuai pasung hantu dan pengasih dihadiahkan kepada kami.

paduka berkata
6 Julai 2010 pada 11.55p07

Waalaikumusalam,aku ada jugak dengar cerita wak karimon tentang hal hang pa semuanya dapat pasung hantu,hang pa tak mau bagi aku satu ke.Dan apa yang hang pa semua nampak wak karimon pun ada cerita kat aku tapi bagi aku apa lah yang mustahilnya jika Allah swt nak tunjukkan kepada hang pa semua setidaknya kita semua insaf dan sedar betapa berkuasanya Allah swt dan betapa dia dikatakan maha pencipta.

Tok Syeikh berkata
6 Julai 2010 pada 11.55p07

Gua Yunus di nama kan sempena nama seorang Mubaligh,Pejuang dan Sultan iaitu Adipati Unus/Pati Unus/Pengeran Damar Wulan/Sultan Demak ke 2.Dihadapan gua ini ada batu hampar dan biasa nya tempat IKAN DUYUNG berkasih kasihan.Masa kami sampai seorang peserta melihat DUYUNG.Olih sebab terlalu ramai pelancong Hindu dan buat bising…Duyung lari ke tengah laut kerana takut kena TANGKAP !!!.Setelah pelancong Hindu beredar, RAJA DUYUNG…iaitu Saudara Pendekar pun memanggil duyung ketika suasana sepi..maka duyung pun datang.Hampir 2 jam duyung bermain..tetapi sayang nya gambar tak dapat di ambil…macam tau tau jer duyung itu !!!.Yang tukang ambil gambar pun bukan nya PROFISIONAL…AMATUR pun bukan…mana lah nak dapat ambil gambar…he…he…he…ada 4 kemera ginital…semua tak dapat ambil gambar Duyung berenang…kejap timbul dan kejap tengelam….Duyung hanya dapat di lihat…tapi tak dapat ambil gambar………dan memang anda tak akan dapat ambil gambar nya !!!kerana peserta nak lihat…bukan nak ambil gambar !!!

Tok Syeikh berkata
6 Julai 2010 pada 11.55p07

Asalam mualaikum Semua !!!Saya akan pergi lagi ke Pulau Besar pada tarikh 16,17 dan 18 Julai 10 kerana ada permintaan dari Penuntut Maktab Perguruaan di Melaka.Mereka berkehendak kan saya menjadi Guide mereka.Jika sesiapa berminat bolih ikut kami.Untuk Tuan Karimon…ini can baik untuk tambah kouta !!!he..he..he….Peserta semua perempuan….he…heeeeee.

Alam Tunggal berkata
6 Julai 2010 pada 11.55p07

Lupa plak nak nak tanya – siapa pemenang pertandingan “Duyung Darat” ya hehehehe
Balas

About these ads

Perihal Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Ikan Duyung di Pulau Besar Melaka

  1. Iskandar says:

    Gila mengarut. Ni bukan duyung betul.

    Tapi ni hasil kerja artis Juan Cabana. Ni pi tengok lagi banyak mermaid/ikan duyung yg dia buat kat:
    http://www.thefeejeemermaid.com/

    Kalau pasal mistik dengan sihir laju je orang kita nih. Suruh pi buat bot hebat2 pi tangkap ikan, malas pulak.

  2. Tok Syeikh says:

    Ikan Duyung bukan lah BOHONG !!!.tetapi satu makhlok misteri ciptaan Allah.Para sainstis hanya dapat menyelidiki laut pada kedalaman 4000 meter, itu pun hidupan yang di ketahui hanya lah 1 %,lagi 99 %, adalah misteri lagi dan termasuk lah Duyung dan Naga ??????????.

    • jona says:

      salam tok ,tok pernah tak pergi sambas,alam goib,tempat paloh,di sana banyak keturunan raja2 sambas adalah dari cucu nabi syaidina hassan,keramat2 ada masa nanti kita berjumpa tok.memang betul seperti yg tok sebut ujud,dan org tertentu sahaja dapat lihat……

  3. pyka sazetta says:

    blt kew duyung nny adew ???

  4. Salamulallah Wahai Tok Sheikh…rahsia tetap rahsia..tapi ianya takkan jadi rahsia kalau sudah didedahkan…kalau asyik bermegah dgn keturunan buat apa..seorang pendekar lebih baik dari 1000 pelaka…urat dan nafas tidak boleh bersatu tanpa darah..angin dan tanah tidak boleh bersatu tanpa roh..jasad kembali ketanah roh kembali ke…..itulah nurulallah…fahamkan dulu..kalau benar tok sheikh dari keturunan disana…yang pastinya ianya tidak akan didedahkan..ingatlah..diluar sana banyak lagi susur galur yang lebih rapat tapi kenapa x diketahui..renungkanlah..macamana melayu nak naik kalau kena godak sikit terus buka rahsia…matinya melayu kerana nama tapi jgn sampai bangsa sendiri yang memusnahkan melayu..itulah maksud ” ^ bersaudara bukan 5 sahaja …yang tua tetap ada tapi kenapa dirahsiakan..kalau nak tahu carilah jawapannya..kalau benar tok sheikh tahu asal usul keturunan 6 saudara itu..susur galur dari pendita adiputera….

  5. Wahai pewaris kesultanan melaka..ingatlah masanya sudah tiba…bangsa kita sendiri yang menghancurkan bangsa kita..simpan amanat ini baik2..apa yang ada tlg dirahsiakan jgn sampai tragedi ” JAMBATAN MERAH ‘ berulang kembali…” Pagar sayung Pagar Sari..Taming Ampuhan Nama Diberi..Sesepuhan dari besi kursani..kurniaan dari wali terperi..sinar melati di cahaya gunung..gunung jati nama diberi…simpanan dari keramat wali…untuk berbakti dikemudian hari..roro wageh nama diberi..eyang brama jolokan diberi..7 air dari 9 negeri..9 tanah dari 7 negeri..campuran dari sakti mandraguna ilahi..itulah dia Si Tameng Sari…Jolokan diberi ..bukan kerana nama tapi kerana jasa…Ingatlah..’ Tak kan Hilang melayu didunia ‘..salam

  6. Nak Tahu Sangat says:

    salam … t0k syeik! saya berumur 13 tahun … dari saya kecil lagi saya sangat berminat tentang duyung . . . saya selalu mencari maklumat tentang duyung di internet . kawan saya tidak percaya yg duyung itu ada! tetapi,saya percaya kerana tak mustahil.. kerana ia ciptaan Allah . best nyer kalau dpt jumpa duyung secara ‘live’ dpn mata sendiri kan? mengenai gmbr duyung pertama yg ditunjukkan di atas,adakah ia dijumpai di pulau besar? setahu saya .. .. bnyk internet yg saya layari,ia mengatakan di jumpai di ind0nesia . 0rg selalu kata yg duyung itu cantik? betul ke atau sebaliknya????

  7. Mohammad Hisyamuddin Bin Abdul Aziz says:

    Salam,

    adakah duyung yg dlm gmbr ini msh disimpan di Pulau Besar untuk pemerhatian pegunjung.

  8. tokpakehtemenggong says:

    dari mana ujud cerita duyung yang nmula-mula sekali

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s