Makam seribu Pulau Besar

Ratusan tahun dahulu, dipercayai Pulau Besar didiami oleh ramai orang dan terdapat perkampungan di pulau ini. Terdapat sebuah tapak makam lama yang dipercayai makam penduduk pada ketika itu. Ianya terletak berhampiran dengan keramat tujuh beradik.

Menurut cerita, kini tapak makam itu hanya terdapat beberapa makam lama sahaja di kawasan sekitarnya tetapi dalam waktu-waktu tertentu kita akan dapat melihat seribu makam lama tumbuh bagai cendawan dari tanah.

About these ads

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Makam seribu Pulau Besar

  1. Tok Syeikh says:

    Makam Seribu hanya lah nama nya kerana banyak Jenazah Para Syuhada di makam kan di sini .Mereka yang mengkebumikan tidak kira berapa jenazah yang di kebumikan.Kebanyakan para Syuhada adalah semasa Perang Pasukan Tentera Gabungan Demak,Melaka,Palembang,Jambi,Ternate dan Pagar Ruyung.Mereka menyerang Portugis Melaka pada Tahun 1521 M.Tentera Gabungan ini di bawah Pimpinan Al Syahid Pati Unus sebagai Ketua Panglima Perang.Dan Maulana Sayyid Fadhillah Khan atau Maulana Sayyid Falalaten sebagai Timbalan Ketua Panglima Perang.Pati Unus SYAHID, dan Maulana Sayyid Fadhillah, berundur ke Banten.

  2. Salam Tok Syeikh

    Ingin bertanya kepada tuan apa yang berlaku di pulau ini sewktu kerja-kerja untuk membuat padang golf dilakukan. Tidakkah pihak kerajaan tahu terdapat kubur di sini. Tidakkah waris-waris menentang ?

    Apa bisa hamba ketahui di mana makamnya Al syahid Pati Unus? ingin menziarahi makamnya.

    Terima kasih

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s